add
add

انت الآن تتصفح منتديات سوبر مامي

نصائح مطبخية معلومات مفيده للمطبخ

قديم 14-09-2011, 09:17 AM   المشاركة رقم: 1
المعلومات
الكاتب:
قطره ندى
اللقب:
نحلة المنتدى

الرتبة:
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية قطره ندى

البيانات
العضوية: 3272
معدل التقييم: 66
نقاط التقييم: 447
قطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really nice

الإتصالات
الحالة:
قطره ندى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : نصائح مطبخية
45327 اريدحلا للملوخيه

السلام عليكم
كيفكم يا بنات
انا ابغى حل لمشكله الملوخيه لاني في كل مره اسويها يطلع لونها باهت وفيها فقاقيع ؟؟ ما ادري يعني هي ما استوت .. وبعدين ما تلمع يمكن لاني ما اكثر زيت فيها؟؟ طيب هل من الافضل اني ما اطبخها كثير ؟ وهل تتغطى علشان تتشرب الثوم او تكون مكشوفه حتى يكون لونها اخضر زاهي لاني باعرف ان الخضار الخضراء ما تتغطى؟؟
افيدوووني
اها ..كنت ابغى اعرف الاسم المتعارف عليه للنشادر

طيب لو ابغى اشتري لوح تقطيع الخضراوات اي نوع تنصحوني اشتري ..ولوح التقطيع الخشبي كيف ممكن اعتني فيه حتى لا يحدث فيه تشققات؟؟
ولكم خالص شكري

.......

تعليقك

عرض البوم صور قطره ندى   رد مع اقتباس

قديم 14-09-2011, 10:41 PM   المشاركة رقم: 2
المعلومات
الكاتب:
Saly
اللقب:
المشرفة العامة
الرتبة:
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية Saly

البيانات
العضوية: 33
معدل التقييم: 387
نقاط التقييم: 425
Saly is just really niceSaly is just really niceSaly is just really niceSaly is just really niceSaly is just really nice

الإتصالات
الحالة:
Saly غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : قطره ندى المنتدى : نصائح مطبخية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطره ندى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
كيفكم يا بنات
انا ابغى حل لمشكله الملوخيه لاني في كل مره اسويها يطلع لونها باهت وفيها فقاقيع ؟؟ ما ادري يعني هي ما استوت .. وبعدين ما تلمع يمكن لاني ما اكثر زيت فيها؟؟ طيب هل من الافضل اني ما اطبخها كثير ؟ وهل تتغطى علشان تتشرب الثوم او تكون مكشوفه حتى يكون لونها اخضر زاهي لاني باعرف ان الخضار الخضراء ما تتغطى؟؟
افيدوووني
اها ..كنت ابغى اعرف الاسم المتعارف عليه للنشادر

طيب لو ابغى اشتري لوح تقطيع الخضراوات اي نوع تنصحوني اشتري ..ولوح التقطيع الخشبي كيف ممكن اعتني فيه حتى لا يحدث فيه تشققات؟؟

ولكم خالص شكري
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته قطورتنا
النشادر اسمها العلمى تقريبا كلوريد الامونيا بس احنا عارفينها باسمها نشادر وهو المستخدم اكتر

انصحك بلوح تقطيع بلاستيك لانه اسهل وانظف ومش بيشقق زى الخشب

الملوخيه بقى ليها مشوار معايا لانى جربت كل حاجه تقريبا فى طريقة عملها لحد ماوصلت للنتايج دى
عشان تضمنى نجاح الملووخيه وخاصة اذا كانت خضراء وطازجه (غير مجمده )استعملى حله استنلس او المونيوم وابعدى عن التيفال عشان تضمنى بقاء لونها الاخضر الزاهى
وعشان تتجنبى الفقاقيع لازم تكون الشوربه بتغلى جدااا وبتفور انتبهى مش سخنه بس

بعد الخطوتين اللى فاتوا غطيها لحد ما تقلب فى بعضها وبلاش تقلبيها لحد ماتحسى انها كلها اتفاعلت مع الشوربه حوالى دقيقتين او تلاته وبعد كده ضيفى التقليه وغطى وشيليها بعيد عن النار
وعلى العموم الملوخيه مش بتاخد وقت كبير فى الطهو
وانا فاكره ان والدتى كانت ساعات بتحط ربع ملعقة بيكربونات صودا عشان تحافظ ع لونها الاخضر بس الحقيقه انا مش بستعملها
اما الملوخيه المجمده مش بحبها لان لونها بيغير وطعمها كمان مش حلو زى الطازجه

فيه حاجه لاحظتها ان فيه ملوخيه ورقتها كبيره جدا مستورده تقريبا بتتباع فى الاسواق شكلها ملوخيه بس فى الطهو مش حلوه زى الملوخيه المصريه اللى ورقتها صغيره

اتمنى اكون افدتك لو بالقليل وتقبلى مرورى

عرض البوم صور Saly   رد مع اقتباس

قديم 15-09-2011, 12:34 PM   المشاركة رقم: 3
المعلومات
الكاتب:
زين الحياة
اللقب:
مامي جديدة
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية زين الحياة

البيانات
العضوية: 4484
معدل التقييم: 0
نقاط التقييم: 10
زين الحياة is on a distinguished road

الإتصالات
الحالة:
زين الحياة غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اختى العزيزة :
انا سجلت فى المنتدى عشان خاطر عيونك و عيون ملوخيتك هههههههههههههههه
بصى يا جميلة .. بعد تخريط الملوخية رشى رشة كربوناتو على الملوخية (رشة بسيطة) وبعدين العادى بقى تغلى الشوربة و حطى فيها ربع معلقة من التوم المفروم بالكسبرة وبعدين الملوخية المخروطة و قلبيها بالمضرب بتاع البيض علشان مش تكلكع اول ما تلاقيها بتغلى حطى التوم بالكسبرة اللى حمرتيه فى السمن غلوة واحدة بس و تطفى عليها فورا وتواربى عليها الغطا علشان مش تسقط
اما بقى لوح التقطيع احسن حاجة الخشب طبعا و يتنظف عادى وكل اسبوع تحطى عليه ملح خشن و تفركيه
كمان مرة سمعت منى عامر بتقول كل كام شهر تمسحيه بزيت جونسون علشان مش يشقق
واى خدمة يا قمر

عرض البوم صور زين الحياة   رد مع اقتباس

قديم 17-09-2011, 08:19 AM   المشاركة رقم: 4
المعلومات
الكاتب:
قطره ندى
اللقب:
نحلة المنتدى

الرتبة:
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية قطره ندى

البيانات
العضوية: 3272
معدل التقييم: 66
نقاط التقييم: 447
قطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really niceقطره ندى is just really nice

الإتصالات
الحالة:
قطره ندى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اهلين حبيبتي زين مشكووووره يا عمري
نوووورتي المنتدى انشاء الله راح اجرب طريقتك اما بالنسبه للزيت
سمعت فيها بس مو مقتنعه من الفكره ههههه
بس كل يوم انضفها تنظيف عادي وفي النهايه اغسلها بالخل
تسلمي يا عسل بس لا تبعدي عن المنتدى لاني احتاجك معاي في المطبخ ههههههه
مرحبتين سالي منوووره وحشتيني
الامونيا اللي هي بخاخ تنظيف الزجااج صح؟
الله يجزاك خير سالي
اظن ان المشكله في الملوخيه المجمده

عرض البوم صور قطره ندى   رد مع اقتباس

قديم 24-11-2011, 09:45 PM   المشاركة رقم: 5
المعلومات
الكاتب:
رانيا
اللقب:
بسمة المنتدى

الرتبة:
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية رانيا

البيانات
العضوية: 732
معدل التقييم: 105
نقاط التقييم: 830
رانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to beholdرانيا is a splendid one to behold

الإتصالات
الحالة:
رانيا غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ايوة يا قطورة الملوخيه المجمده مش حلوة بس لو مافيش عندك غيرها اقولك على حاجه تعمليها مع الدقه عشان تدارى لونها اللى مش عاجبك
انتى بعد ماتحمرى التومه بالكزبره حطى معلقه صلصه صغيرة عليهم وقلبى وحطيهم فوق الملوخيه وقلبى وطفى النار على طول

توقيع : رانيا

تورتة البلاك فورست من مطبخ نانو*

عرض البوم صور رانيا   رد مع اقتباس

قديم 13-01-2014, 09:48 PM   المشاركة رقم: 6
المعلومات
الكاتب:
لؤلؤة حزينة
اللقب:
مامي جديدة
الرتبة:

البيانات
العضوية: 1528
معدل التقييم: 9
لؤلؤة حزينة is on a distinguished road

الإتصالات
الحالة:
لؤلؤة حزينة غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اولا تحطي الشوربة علي النار وتحطي فيها فص ثوم مفروم وبشر 1طماطم و3اعواد كسبرة خضراء مفرومة ولما تغلي الشوربة حطي الملوخية وقلبيها بالمضرب السلك 3 دقائق ودوقيها لما تلقيها استوت اطفي عليها واعمليلها الطشة الطريقة دي مخداها من حماتي بالنسبة للوحة التقطيع انا عندي البلاستك وبغسلها بالليمون والملح

عرض البوم صور لؤلؤة حزينة   رد مع اقتباس

قديم 07-04-2014, 01:24 PM   المشاركة رقم: 7
المعلومات
الكاتب:
om Rody &Joudi
اللقب:
مامي جديدة

البيانات
العضوية: 7497
om Rody &Joudi is on a distinguished road

الإتصالات
الحالة:
om Rody &Joudi غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

Wink

السلام عليكم ام رودي وجودي مصرية مقيمة بالكويت اول مشاركة ليا
الحقيقة انا كنت بعاني شوية م الملوخية بس هي الفكرة من التكرار وازاي تتعاملي مع المشاكل اللي تقابلك
يعني انا كانت مشكلتي الخفة والتقل مرة خفيفة مرة تقيلة اتصلت بماما وقلتلي لقتيها خفيفة زيدي ملوخية لقتيها تقيلة زيدي شوربة هههه
اما بالنسبة الخضرا والمجمدة والله يابنتي انا مرة ناشفة ومرة مجمدة الخضرا دي مجبتهاش لان ملوخية الكويت مش زي بتاعة مصر وا قولك المجمدة انواع بصراحة ف نوع هتلاقيه نضيف وهيظبط معاكي ونوع هيضيقك فخليكي ع التجربة وان شالله تظبط معاكي باذن الله

عرض البوم صور om Rody &Joudi   رد مع اقتباس

قديم 29-01-2018, 11:30 AM   المشاركة رقم: 8
المعلومات
الكاتب:
مريم مريوما 22
اللقب:
مامي جديدة

البيانات
العضوية: 9133
مريم مريوما 22 is on a distinguished road

الإتصالات
الحالة:
مريم مريوما 22 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

في الوقت الحاضر، الناس من جميع أنحاء العالم يواجهون أنواع مختلفة من الأمراض، وبعضها قاتلة ومستحيل لعلاج أي نوع من الطب المصنعة. السرطان هو المثال المثالي. على الرغم من أن العلاج الكيميائي يمكن أن تقتل أنواع معينة من الخلايا السرطانية، فإنه لا القضاء تماما على المرض أو منعه من العودة. وتشمل الأمراض القاتلة وغير القابلة للشفاء الأخرى ارتفاع ضغط الدم والسكري ومضاعفات القلب.

لحسن الحظ، يمكن للعالم الآن التمتع الشفاء وتجديد فوائد الطبيعة من خلال فيرست فيتا زائد الصحة الطبيعية الشراب. يتم تصنيعها حاليا في الفلبين، وهي الأولى من نوعها - مشروب صحي طبيعي في شكل عصير مسحوق. أول فيتا بلس هو مزيج قوي من خمسة الأعشاب - المورينغا أوليفيرا، كورتشوروس أوليتوريوس، فروتسنس الفلفل الحار، باتوماس إيبوموا، و أمارانثوس سبينوسوس. مزيج من هذه الأعشاب السلطة هو الطهو الذي يمكن أن يكون الجواب على أي مرض معروف للإنسان.

على عكس الأدوية الخاصة بالأمراض، يهدف فيرست فيتا بلوس ناتشورال هيلث درينك إلى استعادة الإمكانيات الكاملة لجهازنا المناعي لحماية جسمنا من غزو الكائنات الحية - الفيروسات والبكتيريا وغيرها من الأسباب الرئيسية التي تجعل الناس يعانون من المرض. وهي لا تحتوي على مواد ضارة مصنوعة صناعيا لتكون أقوى من نوع معين من الأمراض.

أي آثار جانبية؟
أي أخصائي التغذية يوافق على حقيقة أن كميات كافية من الفواكه والخضروات في نظامنا الغذائي يكفي لجعل لنا أكثر صحة ويمكن أن تساعدنا على البقاء محمية من الأمراض. هذا هو نفس المبدأ الذي يستند إليه صياغة هذا المشروب الصحي. كمية كافية من كل الخضار أو عشب مجتمعة كافية لمساعدة الجسم على النحو المصمم. ويمكن دمجها إلى المفتاح الذي يمكن فتح كامل إمكانات الجهاز المناعي في الجسم.

لا تذوق مثل الخضروات
أول فيتا بلس الصحة الطبيعية الشراب يأتي في 3 نكهات الفواكه المحلية المختلفة - مما يجعلها جذابة جدا للأطفال والكبار على حد سواء. لن تفكر أبدا أن كنت في الواقع شرب المكونات الصحية من الأعشاب السلطة خمسة التي يتم من.

المعجزات تحدث
في السنوات الخمس الأولى أن هذا الشراب الصحة الطبيعية جعلت بصماتها، وقد ساعد عدد كبير من الناس المصابين بأمراض مختلفة - السرطان وارتفاع ضغط الدم والسكري وحساسية الجلد والربو والكلى والمسالك البولية العدوى، ومشاكل في القلب وغيرها. وقد أعطى الأمل للأشخاص الذين لا يستطيعون الاعتماد على الطب التقليدي بعد الآن. بعض يطلق عليه معجزة، ولكن هو ببساطة طبيعة تعمل عجائبها لإطلاق العنان للإمكانات الكاملة للجسم البشري للشفاء نفسها بشكل طبيعي فوائد الملوخية للجنس للرجال Molokhia تم تعيين فيرست فيتا بلاس لتأخذ في السوق العالمية، وجلب معجزة للعالم بأسره. هذه فرصة عظيمة لاكتشاف القوة الحقيقية للطبيعة في أنقى وأشكالها.

عرض البوم صور مريم مريوما 22   رد مع اقتباس